Rome en Vaticaanstad - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Robert Keijzer - WaarBenJij.nu Rome en Vaticaanstad - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Robert Keijzer - WaarBenJij.nu

Rome en Vaticaanstad

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

12 Augustus 2013 | Vaticaanstad, Vatican City

Vandaag stond dag 3 in Rome op het programma, die vooral in het teken van Vaticaanstad zou staan. Na een wederom goed ontbijt zijn we richting Vaticaanstad vertrokken. Daar aangekomen waren we het al snel eens dat we geen uren in de wachtrij voor de Sixtijnsekapel zouden gaan staan. De Sint-Pieter is werkelijk een enorm gebouw, niet zomaar een kerk. In de kerk staan 44 altaren en meer dan 400 beelden. Gigantisch. Wel hebben we de Pauselijke grafkelder bezocht, waar bijna alle Pausen zijn bijgezet, bijna allen, want Paus Johannes Paulus II is (tijdelijk) bijgezet in de kerk zelf. Als je dan toch in de Sint-Pieter bent, dan moet je ook naar boven, de koepel op. 551 treden omhoog, gedeeltelijk via een wenteltrap en schuinhellend, en ook weer teurg. Gelukkig hadden we kaarten gekocht, waarmee we het eerste gedeelte via de lift konden, maar toch nog 320 treden. Het uitzicht was werkelijk schitterend, ook de tuinen van de Sint-Pieter zijn prachtig, inclusief de waterval die volgens een Belgische mede-toerist deed denken aan " the Playboy Mansion".
Nadat we Het Vaticaan bezocht en bezichtigd hadden zijn we naar Engelenburcht en de Engelenbrug gelopen. De Engelenburcht staat via ondergrondse gangen in contact met het Vaticaan en biedt de Paus en zijn gevolg zo een ontsnappingsroute ( nu niet meer nodig). Helaas was Engelenburcht niet geopend.
Daarna weer 2 mooie pleinen met paleizen, kerken en fonteinen bezocht, te weten Piazza del Populo en Piazza del Republica. Op Piazza del Republica hebben we de kerk Santa Maria Degli e Dei Martiri bezocht. Een grote kerk, maar t.o.v. Sint-Pieter een kleintje, maar dat is nagenoeg alles. Tot slot zijn we wezen kijken bij Basilica di Santa Maria Maggiore. Hier is destijds prinses Irene getrouwd, heb ik gelezen.
Het weer was weer warm, dus drankjes, ijs e.d.was hetzelfde als de vorige dagen.
3 dagen Rome was zeer indrukwekkend, vermoeiend, mede door de warmte, maar o zo mooi.
Nu is er, op de terugreis na, een einde gekomen aan onze vakantie in Toscane en Rome. Het was in een woord geweldig. Na ruim twee en halve week mogen we concluderen dat het mooi is geweest, maar ook dat het nu mooi is geweest. Om af te sluiten met de woorden van Caesar ( eigen interpretatie): Veni, vidi, en ik kom hier nog eens terug.

Robert

• 12 Augustus 2013 - 23:02

Ruud:

Hoi Robert,

Wij weten inmiddels al hoe jullie vakantie is geweest en wat jullie gedaan hebben. Zet de foto's maar in dropbox dan zoeken we zelf de foto met het verhaal erbij.