Op weg naar Rome en de oudheden - Reisverslag uit Rome, Italië van Robert Keijzer - WaarBenJij.nu Op weg naar Rome en de oudheden - Reisverslag uit Rome, Italië van Robert Keijzer - WaarBenJij.nu

Op weg naar Rome en de oudheden

Door: Robert (en Richard)

Blijf op de hoogte en volg Robert

10 Augustus 2013 | Italië, Rome

Gisteren was onze laatste dag in Montespertoli, Toscane. s-Morgens zijn we nog even naar Empoli geweest, maar daar was niet zo heel veel te beleven. Papa en mama hebben wel flink drank ingeslagen. s-Middags hebben we een korte excursie gehad bij onze wijnboer plus een wijnproeverij ( ik niet dus). Verder heeft mama de laatste puntjes op de i gezet m.b.t. de Rome-reis.
Papa en ik hebben nog gezwommen en geschaakt. De rest van de dag dus lekker rustig, want er zouden 3 mooie, maar wel vermoeiende dagen aankomen. Wat betreft de 1e dag is dat uitgekomen.
Vanochtend vroeg opgestaan en na een ontbijtje, ingepakt en rond half 9 vertrokken richting Rome, ruim 300 kilometer. Omstreeks 11.45 uur kwamen we aan bij het hotel, een prima hotel, voorzien van de nodige faciliteiten, waar we waarschijnlijk geen of weinig gebruik van zullen maken. Na te hebben ingecheckt heeft de shuttlebus van het hotel ons naar een metrostation gebracht. Hier hebben we direct voor ieder van ons een 'Roma-pas' gekocht, waarmee we 3 dagen onbeperkt gebruik mogen maken van al het openbaarvervoer van Rome inclusief entree voor 2 musea. We, lees: mama, hebben 'Rome' opgedeeld in 3 stukken, 1) de oudheden, 2) de binnenstad en 3) Vaticaanstad. Als eerste hebben we het Colosseo (Amphitheater Flavium) bezocht, het grootste theater in zijn tijd. Indrukwekkend om te zien. Daarna zijn we naar het Palatino en Foro Romano geweest, het oude centrum van Rome. Helaas is hiervan weinig meer over, o.a. vanwege aardbevingen, vernietigingen en omdat het marmer gebruikt is om de Sint-Pieter te bouwen. Vervolgens zijn we naar Monumente Nazionale a Vittorio Emanuele II geweest, een gigantisch groot en mooi gebouw, dat gebouwd is ter ere van de 1e koning in een verenigd Italië. Ook bevindt zich hier het graf van de onbekende soldaat. Met de glazen lift zijn we helemaal naar boven geweest en daar heb je een mooi uitzicht over Rome. Hierna hebben we Circo Massimo bezocht, waar vroeger ondermeer paardenrennen werden gehouden, maar ook atletiekwedstrijden en gladiatorgevechten. Behalve de startpoorten is er weinig van over. De atletiekbaan is een enorm grasveld. Tenslotte zijn we gaan kijken bij La Bocca della Verita, de mond der waarheid. Je moet je hand in de mond leggen en als je dan een leugen vertelt, wordt je hand afgebeten, volgens de legende. Toen wij aankwamen was het al gesloten, dus we hebben het niet getest. Tussendoor hebben we flink gedronken, ijs, meloen en kokosnoot gegeten, want het is ook hier erg warm. We hebben in een typisch Italiaans restaurantje gegeten. Morgen weer een dag, maar nu eerst douchen en dan slapen, want we zijn allen erg moe.

• 11 Augustus 2013 - 09:56

Ruud:

Wat hebben jullie geluk met zo'n gids.

Ruud

Tags: Rome